Сьогодні ми вирушимо в обіцяну командою ArtMess подорож світом орнаментів. Чи може бути зв’язок між хорватським народним килимом та українським? Який він? Чому ми вважаємо, що з народами Східної та Південно-Східної Європи українці мають багато схожостей? 

 

Фото килиму зроблено нашою командою цьогоріч в місті Чіліпі, що поруч з Дубровником, у музеї:  Konavle County Museum. Екскурсовод нам пояснила, що це один із небагатьох експонатів, символи якого не “дешифрували” дослідники Хорватії. Та не мають уявлення про загальне смислове навантаження килиму. 

 

Чіліпі, Хорватія, Konavle County Museum. Народний килим, 20 ст. Фото: Редакція.

 

 

Ми провели детальний аналіз цього килиму, кожного орнаменту як сакрального знаку. Але попередньо, для вашого розуміння та натхнення: дещо з української народної культури, зокрема килимарства. Щоб ви могли самостійно також провести паралелі.

 

Народне килимарство України: Поділля, 20 ст. Фото: vocnt.org.ua

 

Килим, 1930-ті рр. Гуцульщина, Україна

 

Ручне ткацтво, 20 ст. Національний музей народного мистецтва

Гуцульщини та Покуття ім. Й. Кобринського, м. Коломия (Україна)

 

Отримали порцію натхнення? Тепер уважно: розглянемо кожен символ. І, врешті, спробуємо окреслити цілісне смислове навантаження хорватського килима. 

 

Фрагмент хорватського килима  

 

Фрагмент Подільського килима

 

Трипільський логограф “зв’язок, разом, єдність”

 

Орнамент, що називається “меандр” із хорватського килима

 

Меандр “присвоїли” собі греки? 

 

 

Ви, ймовірно зустрічали цей символ на давньогрецьких амфорах. 

Ваза, Державне античне зібрання, Мюнхен 

 

От, тільки, є один нюанс, меандр розпочинає свою історію ще з часів Мізинської стоянки. Тобто у селі Мізин, що на Чернігівщині (північ України), у добу пізнього палеоліту. Це приблизно 18 тис. років до нашої ери. У 1907 році тут було знайдено житлові споруди, вироби із бивнів мамонта, зокрема скульптури, жіночі статуетки, браслети, фігури тварин і пташок, прикрашені орнаментами. Серед яких меандр та свастичні зображення. 

 

Дивимося на зображення з археологічних знахідок. 

Мізинська стоянка, пізній палеоліт. Браслети, виготовлені з кісток мамонта з меандром

 

Науковці вважають, що браслети були виготовлені із ікла мамонта. Орнаменти вирізьблені червоною вохрою.

 

Меандр та Трипілля 

 

 

Далі, продовжуючи нашу подорож у сакральний світ знаків та історію, меандр з’являється в Трипільській культурі, яка територіально недалеко “втекла” від Мізинської стоянки. 

 

 

Трипільська культура або кукутень, як її ще називають в наукових джерелах, існувала протягом двох тисяч років в 5-4 тис. до нашої ери. І мала свою писемність, певні знаки, які позначають явища природи, елементи побуту та довкілля, вірування народу. Ці знаки називають сьогодні логографами. 

 

 

На території України археологічні знахідки часів Трипілля знайдено в 15 областях. Серед великих поселень виділяють протоміста: Трипілля (село, розташоване поблизу столиці України, Києва), Миропілля, Володимирівка, Кут, Білий Камінь, Доброводи та багато інших. Вважається, що культура побутувала від Дніпра, до Карпат, від Полісся до Чорного моря. А далі вона сягає в країни Східної та Південно-Східної Європи, до Балканського півострова.

 

 

Але історія це не зовсім наша тема подорожі. Повертаємося до символізму меандра. 

 

У трипільській писемності він символізує “зв’язок, єдність””. Є також схожий за значенням знак – “спіраля”. 

 

 

Спіраль часу 

І меандр, і спіраля символізують нескінченний рух, коловорот життя і смерті. Це символ Всесвіту, світобудови. 

 

Якщо ще трохи заглибитися, меандр, лабіринт, спіраля втілюють прадавній образ змії, вужа. В українців існував культ вужа як охоронця сім’ї, будинку. Наш народ вірив, що це тварина символізує добро та світло. Тому вужі часто могли жити під порогом хати чи під піччю, вважалося, що він оберігає сімейне вогнище. Тому його годували молоком та не проганяли. 

Крім того, вуж також пов’язаний із архетипом води  та плодючістю землі. У слов’янській міфології вуж – син Води і Місяця, священна тварина. Були вірування також, що змії та вужі допомагають землеробам (а українці першопочатково – землероби), як і птахи мають свій вирій, тобто Рай, але земний, де вони зимують. 

Загалом меандр – це поєднання архетипу води та землі. Віра в вічність людського буття. 

 

Рухаємося далі? 

 

Ромби 

Фрагмент хорватського килима

 

Фрагменти з подільських килимів 

Трипільський логограф: “Зберегти, зберігати”.

 

 

Будь-які знахідки, в яких домінують геометричні знаки можна сміливо вважати найдавнішими. Ромб також є архаїчним орнаментом, який символізує плодючість землі та продовження роду. Також вважається, що він поєднує чоловіче та жіноче начало, де в праукраїнських віруваннях три кути ромба трима жінка, а тільки четвертий – чоловік, який завершує цілісність.  

 

 

Фрагмент з хорватського килима 

Фрагмент з української народної сорочки, “вишиванки”

Українська народна вишиванка

 

 

Ромб з гачками, ніби вусиками, називають “жабою”, це також символ плодючості, земний знак. Жабу пов’язували з небесною вологою, яка дає життя. Ромби з гачками теж в українській орнаменталістиці зустрічаються заповнені, символізуючи засіяне поле, достаток і благополуччя. Їх вишивали на весільних сорочках як символ продовження Роду. 

 

 

Незважаючи на те, що ромб більше відноситься до архетипу землі, він також символ Духу та світла, бо як хрест має чотири лінії. 

 

Фрагмент з хорватського килима

 Із українського килима

 

 

Ромб із заповненням внутрішнім в вигляді крапки символізує засіяне поле, яке мало велике значення для наших предків, означало багатство, достаток і добробут. 

 

 

Трикутники 

 

 

Фрагмент хорватського килима

Фрагмент української вишиванки

Вишиванка, Рівненщина, поч. 20 ст.

Орнаменти “шеврони” з української народної творчості

Трипілля, знак “Табу”

Трипілля, знак “Межа”

 

*Значення трипільських логографів розкрито у книзі:

«Зорі Трипілля», автори Євген Паламарчук та Іван Андрієвський, видавництво «Теза». Вінниця.

 

Незамкнуті трикутники, так звані «шеврони» символізують чоловічу, духовну сутність (вершиною вгору) і жіночу, матеріальну (вершиною донизу).

 

 

Фрагмент хорватського килима 

Рівненщина, 20 ст, вишиванка

Фрагмент хорватського килима

Трипілля, знак “Табу”

 

Трикутник позначає троїсть Світу, тобто поєднання трьох потужних стихій: води, вогню та повітря. 

 

Також із прийняттям християнства він на території України набуває нових конотацій: символізує Трійцю. Також є версія, що трикутник, який зображений вершиною догори позначає світ духовний, а донизу – земний. 

 

 

Фрагмент хорватського килима

Трипільський логограф, значення “Під горою”

 

 

Не дивно, що ми зустрічаємо на килимі “гірського” народу трипільський логограф “Під горою”? 

 

В Україні також маємо безліч подібних орнаментів на народному одязі, посуді, елементах побуту. 

 

Із народної української вишиванки 

 

 

“Глибше” до Трипілля 

 

 

Фрагмент хорватського килима 

Трипільський логограф “Перевага”

 

Отже, сьогодні нам тільки залишається робити припущення щодо того, з якою метою був створений розглянутий нами хорватський килим, який сенс несуть всі “розкладені по поличкам” символи. 

 

Помітно, що насамперед, тут постають архетип землі, води, гори, вогню. І це не дивно, адже килим родом із колишньої Дубровницької республіки, тут і море, і гірська місцевість. Але більшість символів із цього килиму сягають своїми витоками ще в Трипільську культуру (нагадуємо, 4-5 тис. до нашої ери), що вкотре доводить дві речі: 

  • Трипілля в Україні від Дніпра “простягнулося” далеко до Східної та Південно-Східної Європи; 

  • український народ дуже близький завдяки своїм витокам саме з європейськими, зокрема країнами ЄС. 

Цей килим, завдяки аналізу кожного орнаменту окремо та створення цілісної смислової картинки слугував для захисту, насамперед, Роду, сім’ї, добробуту та благополуччя. Де кожен символ – потужний та сакральний. Основна його функція – захисна та базова, де ключові сенси: віра в Духовне та Земне, в вічність буття, його нескінченність, коловорот життя та смерті, потужний зв’язок з Родом, своїми предками. 

Сподіваюся, наша подорож у світ орнаментів вдала. І ви відкрили для себе щось нове. А ми не зупиняємося на цьому. Зберігайте ArtMess до “закладок” і лишайтеся з нами. 

 

Авторка тексту (фольклористка, дослідниця сучасного та народного мистецтва): Анна Люднова

Підтримати АртМес донатом через PayPal:   [email protected]

 

 

 

Поділитися в:

Один коментар до “Хорватський килим, Україна та Трипілля: який зв’язок? Подорож світом орнаментів”

Коментарі закриті.